Vår policy

Läs gärna igenom vår policy för att lättare veta vilka rättigheter respektive skyldigheter du har.

Syfte:
Denna policy är utformad för att säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö samt för att klargöra vem som har ansvar i olika arbetssituationer. Genom att tydligt definiera roller och ansvar vill vi främja både säkerhet och effektivitet på arbetsplatsen.

Tillämpningsområde:
Denna policy är tillämplig för alla som använder ChoreMaster, vilket innefattar både de som lägger ut uppdrag och de som utför dem. Oavsett om du är uppdragsgivare eller uppdragstagare, omfattas du av de regler och riktlinjer som beskrivs här.

Definitioner:
Uppdragsgivare: Personer som lägger ut uppdrag på ChoreMaster.
Uppdragstagare: Personer som tar och utför de tjänster som finns tillgängliga på ChoreMaster. (Dessa personer är inte anställda hos oss på något vis, utan använder endast våran plattform)

Regler och riktlinjer:
Alla som använder vår plattform förväntas att behandla varandra med respekt och bemöta varandra så bra som möjligt.
Båda parterna förväntas vara ärliga och samarbeta med varandra för att säkerställa effektivitet och att båda blir nöjda. 

Ansvarsområden:
ChoreMasters ansvar:

Vi på ChoreMaster har inget ansvar över varken uppdragsgivaren eller uppdragstagaren. Vi är endast en plattform med syfte att göra det enkelt för båda parterna att lätt kunna få kontakt med varandra. 

Vid eventuella personskador eller sakskador, kommer ChoreMaster inte att bli skadeståndsskyldiga under några omständigheter.

Konflikter (exempelvis: dåligt utförd tjänst, ändrade arbetskrav mot vad som beskrevs eller liknande) hanteras beroende på omständigheterna. 
Vid förmildrande omständigheter, exempelvis att ena parten inte är helt nöjd med uppdraget som utförts, hanteras internt av oss. Ta kontakt med oss via mail eller genom vår plattform. Vi kommer jobba allt vi kan för att lösa konflikten och se till att alla blir nöjda. 

Vid större omständigheter som att arbetstagaren dykt upp men inte utfört tjänsten noggrant alls, förstörd utrustning eller sakskador så tar Choremaster inget ansvar för eventuella konflikter som kan uppstå mellan uppdragsgivare och uppdragstagare. Vid sådana fall rekommenderar vi att ni vänder er till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för vidare hjälp och vägledning. 

På Choremaster tar vi inget ansvar för brott eller kränkningar som kan uppstå mellan användare. Vi kommer dock att finnas som stöd och försöka hjälpa den drabbade så gott vi kan. Vid behov rekommenderar vi att ni också kontaktar relevanta myndigheter för ytterligare hjälp och skydd. 

Uppdragsgivarens ansvar: 
Som uppdragsgivare har man ett stort ansvar att se till att den som utför tjänsten känner sig trygg och blir behandlad med respekt. Vi vill påminna om att de flest som utför tjänsterna kommer vara yngre och därför ska man ha tålamod och tydligt visa hur man ska göra.

Tjänster som publiceras på vår plattform ska vara enkla att göra och inte kräva någon utbildning, inte vara farliga eller brottsliga. Uppdragsgivaren måste kunna göra tjänsten själv. 

Tjänsten ska vara tydligt beskriven i beskrivningen av uppdraget redan innan, och viktiga detaljer får inte utelämnas. Vi rekommenderar också starkt att uppdragsgivaren har tillgång till de verktyg eller den utrustning som kommer att krävas under uppdraget. 

Betalningen av tjänsten sker innan av säkerhetsskäl och ska betalas in till oss när en uppdragstagare valt att ta tjänsten. 

Uppdragstagarens ansvar:
Uppdragstagare förväntas göra sitt bästa och utföra uppdraget så bra och effektivt som möjligt. De ska bemöta uppdragsgivaren med respekt och lyssna och göra som uppdragsgivaren vill. 

Uppdragstagaren ska dyka upp i rätt tid och jobba endast det timmar som står överenskommet. Antalet timmar kan inte förhandlas om på plats utan måste göras som ett nytt uppdrag via ChoreMasters hemsida. Vi rekommenderar dock att om det är väldigt lite kvar att göra på uppdraget, så ska man av ren artighet göra klart det.

Betalningen av uppdraget sker efter att uppdraget är utfört. Det kommer ske max 24 timmar efter och om uppdraget inte är extremt vårdslöst utfört eller om det tillkommit någon form av skada så kommer uppdragstagaren få 90% av det överenskomna priset. 10% går till ChoreMaster i kommission.

Uppdragstagaren ska dela med sig av viktig information till uppdragsgivaren och berätta om eventuella fel eller om något är för svårt att göra. 

Uppdragstagaren har endast ett ansvar att betala skadestånd om personen medvetet eller av ren vårdslöshet orskar sakskada eller personskada. Det är uppdragsgivaren som tar risken.

Säkerhet:
Vi på ChoreMaster värnar om att behandla personuppgifter säkert. Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet gällande Lag med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning. 

När en tjänst är tagen kommer all information tas ned omedelbart. 

Betalningar sker genom oss för att säkerställa att båda parterna uppfyller sin del av avtalet och för att båda ska bli så nöjda som möjligt. 

Överträdelser av policyn:
Vid överträdelser av denna policy kan leda till varningar, avstängningar och permanenta avstängningar från ChoreMasters plattform. 

Vid rapportering som sker via mail eller vår “kontakta oss” sida så kommer en utredning tillämpas av oss och under denna tid kommer inblandade parter bli avstängda från att använda vår plattform.  

Ändringar i policyn:
Choremaster förbehåller sig rätten att ändra denna policy när som helst. Användare kommer att informeras om ändringar via plattformen eller e-post. När dessa förändringar skett kommer det stå tydligt i e-postmeddelandet eller på vår plattform. Vi rekommenderar att användare regelbundet granskar denna policy för att hålla sig uppdaterade om eventuella förändringar. Fortsatt användning av Choremaster efter att ändringar har meddelats innebär att användaren accepterar och samtycker till de uppdaterade villkoren.


För andra frågor gällande vår policy kontakta oss på info@choremaster.se